torsdag 25 juni 2015

Vad är egentligen byggnadsvård?

Fasad 1

Ikväll drar Sommar med Ernst igång igen. I år ska Ernst ta sig an ett gammalt torp i Bergslagen och enligt pressreleaser ska den här säsongen präglas av varsamhet. Huset ska genomgå “en försiktig förvandling” samt ska teamet “lyfta huset till den nivå det förtjänar att vara”.

Jaha, och vad betyder det? Brukar det inte låta så inför alla säsonger? Brukar det inte låta lite lika ganska så ofta även när det kommer till byggnadsvård idag? Det låter ganska bra, men det som brukar hända sen är emellanåt inte riktigt det jag sammankopplar med begreppet byggnadsvård.

Personligen så tycker jag att betydelsen av byggnadsvård idag har kommit att förskjutas mycket mot inredning. På tok för många detaljer och ytskikt försvinner i ivern att få till ett sinnligt, gammeldags och härligt hem. Att bo i ett gammalt hus har blivit synonymt med att bo vackert. Särskilt i sociala medier ser jag ofta hus som har renoverats ganska hårt, men där jag förstår att ägarna tycker sig syssla med byggnadsvård. I dessa hus finns knappt några originalytor kvar, många detaljer är rekonstruerade. Inte sällan rivs fullt fungerande originaldelar eller tidiga delar ut, för att sedan ersättas med kopior som ser nästan likadana ut. Tapeter från mitten av 1900-talet tapetseras över med nytryck av gamla tapeter, eller, kanske ännu värre; originaltapeter från slutet av 1800-talet tapetseras över med nytryck av tapeter från slutet av 1800-talet. Målade ytor med patina målas över. Men så länge man tapetserar om med nytryck av äldre tapeter och målar med linoljefärg så sysslar man väl ändå med byggnadsvård?

För mig handlar byggnadsvård mycket om respekt för det befintliga. Att inte byta ut fungerande delar och material i onödan, bara för att få till något som är mer tidstypiskt och som är… vackrare. Byggnadsvård handlar om att hushålla med våra resurser, lappa och laga så långt det är möjligt och ha respekt för de olika tidslager som kan finnas i ett hus.

Men det här med byggnadsvård är inte lätt, det finns sällan ett svar på en fråga. Det finns många. Ibland är det ju också så att delar eller ytor kan vara så trasiga att de inte ens är möjliga att laga och behålla. Då behöver man fatta ett beslut kring hur man kan gå vidare. Men jag hoppas att fler hus- och lägenhetsägare börjar reflektera över vad de har, vad som fungerar och vad som v e r k l i g e n behöver bytas ut.

Vi får väl se vad Ernst kommer att förmedla ikväll. Det är många som tittar och hans röst har ett stort genomslag. Skärpning i varsamhetstänkt nu, Ernst!

Huset

Förra veckan åkte jag igen till huset jag besökte under slutet av 2013. Ägarna har nu börjat komma i ordning och restaureringen av huset går sakta, sakta framåt. Jag tycker mycket om deras tänk, nämligen att gå sakta och varsamt fram och att göra så lite som möjligt. Jag kommer att följa deras arbete med besök någon gång per år. I mitt nästa inlägg ska ni få följa med på besöket jag gjorde förra veckan.

5 kommentarer:

Anna sa...

Men exakt, bra skrivet. Hoppas Ernst och många andra kunde läsa det här och ta intryck! Nu har även Kloka Hem börjat dra mot inredningsmagasin och Gård&Torp-kopia mixat med tekniskt avancerade passivhus. Men det är väl en helt annan historia :)

Anonym sa...

Så om man har en sliten tapet från 50-talet i ett 1800-talstorp ska man inte få tapetsera om enligt din definition av Byggnadsvård? Eller om färg flagnar och ger 'patina' så ska ingen ommålning ske? Tycker det är en väldigt märklig definition av Byggnadsvård.

Ulrika Olsson sa...

Anonym: Först och främst vill jag säga: man får göra precis som man vill i sitt eget hus, (så länge man inte bor i ett hus försett med invändiga skyddsföreskrifter, vill säga!) Det jag vill ha fram i inlägget är att jag upplever att många husägare snabbt fram i sina renoveringar, utan att först reflektera över vad de har och vad som funkar. Utan att fundera över vad som ska bevaras. Husägare som ändå säger sig syssla med byggnadsvård. Och som jag skrev, ibland är ju delar eller ytskikt i gamla hus, så pass trasiga/sjaviga/fuktskadade att de inte är möjliga att laga och behålla. Och då behöver man fundera över vad det är man gör istället. Flagad färg är för mig sällan det samma som färgytor med patina. Med patina menar jag ytor där färgen slitits ner utifrån hur man rört sig i byggnaden. Skåpvred, trappräcken, ytor invid dörrhandtag osv. Det är mjuka ytor där färgen sitter fast, men slitits ner efter långvarig användning. Dessa ytor berättar mycket om hur människor rört sig, och använt ett hus, och bidrar mycket till det kulturhistoriska värdet.

Anonym sa...

Ok, ja då är vi nog ganska överrens.

Huset i skogen sa...

Som redan konstaterats så gör var och en som de vill med sina hus, det är just därför som beståndet av äldre hus ser ut som det gör. Ombyggnader och reparationer har i alla tider syftat till att få bättre boendekomfort och höjd standard, inget fel i det, det ligger i människans natur att kämpa för att få bättre levnadsvillkor. Ombyggnader och reparationer har fram till 1900-talets mitt oftast utförs av kunniga hantverkare med högkvalitativa materialval som står sig. Man kunde väl aldrig föreställa sig att någon år 2015 skulle elda i vedspis och kakelugnar, gå på utedass och bära in vatten och bära ut slaskhinken.

Grundtanken med den moderna byggnadsvården är ju att underhålla sitt hus med traditionella material och metoder och fröet såddes med boken "Så renoveras torp och gårdar kring 1970 som en reaktion på 60-talets slit och släng och nya, dåliga material. Men på senare år har byggnadsvården spårat ur totalt och man blåser ur sina hus totalt och gör om allt från grunden och "återställer" sitt hus till något som det aldrig varit med någon märklig blandning av lantligt, vitmålat, 1700-tal med pärlspontskök, dvs en riktig tulipanaros eller skvader, ett rent fantasifoster. Men åter igen, var en en gör som de vill, men de ska inte göra det under varsam byggnadsvårdsflagg!

Och till Ernst när han konstaterade och den fina diskbänken med spegelluckor var för låg kan jag bara säga, använd fantasin! Istället för att diska i de låga hoarna hade man ju kunnat ställt en balja på diskbänken och diskat i så hade höjden inte varit något problem! Att han som ska vara fantasin själv är så trångsynt är jättemärkligt.

Så ha öppna sinnen och ha inte för bråttom med byggnadsvårdandet, befintliga lösningar kan fortfarande fungera år 2015 om man är lite vidsynt.

David