lördag 31 december 2011

Bloggårskrönika 2011

Decembereftermiddag vid Hassela kyrka, Nordanstigs kommun.
Så går 2011 mot sitt slut och det börjar bli dags att sammanfatta och summera detta händelserika år som vi har försökt skildra på olika sätt på vår blogg. För att göra detta har var och en av oss byggnadsantikvarier plockat fram några särskilt speciella ämnen och inlägg som ni har kunnat läsa om under året: Här följer alltså våra egna bloggintryck från 2011:

Anna Lindgren: I år har vi arbetat med allt från de äldsta kända byggnaderna i länet, se t.ex inlägget HÄR, till dagens moderna stålindustri med Hofors som exempel, se inlägg HÄR och HÄR. Under hösten fick jag förmånen att delta i verksamheten på Riksantikvarieämbetet genom Rettigstipendiet. En del av mina intryck samlade jag i fyra blogginlägg, du hittar alla genom inlägget HÄR.

Anna Larsdotter: I mars började jag min tid på Länsmuseet som praktikant. Efter några månader hade jag tagit min examen, blivit anställd och var i full färd med att bevaka arbetena inom vårt projekt Byggnadsvård & Sysselsättning. Jag fick besöka många fina hembygdsgårdar i södra Hälsingland. Det som under året gjorde störst intryck på mig var dock att se hur kursdeltagarna inom projektet som alla kom från olika bakgrund sakta svetsades samman. Från att byggnadsvård varit ett främmande uttryck för många av dem i början av sommaren… till att de med stort engagemang vårdade byggnaderna på hembygdsgårdarna som att de vore deras egna. Att se att vårt sysselsättningsprojekt kändes meningsfullt för deltagarna var det som kändes som största segern för mig. Ett stort tack måste riktas till vår handledande hantverkare Bertil Persson, med firman Järvsö Trä & Byggnadsvård, som var stor bidragande orsak till den lyckade kursen.

Läs mer om projektet HÄR och HÄR!

För min del blir detta det sista ni ser av mig här på bloggen. Vikariatet jag haft under året avslutas vid årsskiftet. Jag är så tacksam för allt jag lärt mig under min tid på Länsmuseet, alla underbara medarbetare jag lärt känna samt alla spännande kulturmiljöer jag fått ta del av. Jag tackar därför för mig och kanske ses vi på annat håll!

Ulrika Olsson: Under större delen av året har jag varit föräldrarledig. När jag kom tillbaka till jobbet igen i början av oktober, började riktigt spännande grejer ta form i Gävle. Jag talar naturligtvis om Gamla Grand, som inom ett år åter igen kommer att öppnas upp som hotell. Under 2010 dokumenterade jag byggnaden inför den ändrade användningen som då stod för dörren. Nu är byggnationen i full gång! Värdefulla rum kommer att behandlas varsamt. Byggnadens kulturhistoriska värden kommer att vara en självklar del i hela affärsidén. Jag skrev ett inlägg om den nya ägaren och hotellplanerna i oktober. I det inlägget länkade jag tillbaka till tidigare inlägg jag skrivit om byggnaden. Läs HÄR!

Ett annat mycket spännande arbete som jag är involverad i, är kulturhistorisk skyltning i Gävle. Till vårkanten kommer inte mindre än åtta nya skyltar att komma ner i jorden, samtliga i området kring Stadsträdgården och Boulognerskogen. I början av maj kommer jag att hålla en skyltvandring i spåren av skyltarna! HÄR har jag tidigare skrivit om skyltprogrammet!

2012 blir sannerligen ett spännande år!

Joel Ringh: Oj, vad svårt det är att sammanfatta ett år när det fortfarande är igång och känns så himla närvarande. Jag tänkte börja med en av Länsmuseets stora satsningar som jag är projektledare för, nämligen Järnriket. Jag tillträdde som projektledare 1 december 2010 och har alltså jobbat med Järnriket i över ett år nu. I och med att Järnriket är en samling besöksmål spenderade jag de första månaderna med åka runt och hälsa på hos de olika besöksmålen. Det som kändes himla häftigt var att se och uppleva potentialen i Järnriket, från mystiken i Storbergets gruvor i Hofors till den fantastiska suggestiva industrimiljön i Forsbacka. Under året har vi som jobbat med Järnriket haft ett väldigt stort samarbete med Bergslagssatsningen och ett speciellt TACK vill jag rikta till Marie Östblom och Göran Hogestadh som alltid ställer upp med expertis och goda råd; Ni är bäst! Under 2012 kommer vi att ge järnet med fortsatt arbete med Järnriket, det kan Ni vara säkra på =)!

Under året som har gått har jag haft en rad olika byggnadsvårdsuppdrag i form av utredningar, antikvarisk medverkan, antikvariskt sakkunnig, m.m! Det uppdrag som jag kommer komma ihåg bäst är ett inventeringsuppdrag gällande de kulturhistoriskt intressanta öarna i Gävle kommun. Så under några veckor i juni och juli var jag ute med båt och inventerade kulturmiljöer på öarna. Behöver jag påminna om att det allt som oftast var bra väder? ;-) HÄR, HÄR och HÄR kommer några inlägg som belyser några kustmiljöer.

Daniel Olsson: En av mina personligen starkaste och samtidigt mest otäcka minnesbilder från 2011 var när min grannes hus i Ljusdal totalförstördes av brand i februari, läs mer HÄR. Händelsen gjorde mig påmind om vad snabbt tillvaron kan förändras ibland och vad viktigt det är att i tid arbeta med brandskyddsåtgärder i äldre byggnader för att försöka undvika händelser som denna. Läs även mer HÄR, där du hittar vår tidigare kollega Elsa Röings blogginlägg på samma tema, som bland annat skildrar hur man försöker arbeta förebyggande för att minska brandrisken i hälsingegårdar.

Att kulturhistoria kan engagera alla generationer fick vi ett tydligt bevis på när årets upplaga av Det hvar på tiden- Ljusdals kulturhistoriska festival, ägde rum i Ljusdals centrum i juni och den delade grillkorven sålde slut i vår inlånade kioskvagn, modevisningen i 1950-talsstil lockade storpublik och charkuteriernas historia stod i centrum för en dag. Några bilder från evenemanget hittar du HÄR. Nästa sommar är det dags för en ny festival – 2012 års tema avslöjas senare…

Som ni förstår var det här bara några axplock bland de cirka 200 inlägg som vi tillsammans har skrivit under året på vår blogg. Samtliga hittar ni i listan till höger. Snart är det 2012 och det finns alla förutsättningar att det blir ett minst lika händelserikt byggnadsvårdsår i Gävleborg som 2011. I sommar får vi ju bland annat besked om hälsingegårdarna ska utses till världsarv och detta kommer vi garanterat att skriva om på vår blogg. Arbetet med Järnriket och hembygdsgårdarna fortsätter, skyltning av fler kulturhistoriska miljöer runt om i länet och arbetet att kartlägga fiskarkapellens historia. Och hur ska de gå med de rivningshotade byggnaderna – hyreshuset på Hantverkargatan 11 i Hofors och Frälsningsarméns hus i Hudiksvall? Mer om detta samt en massa annat som vi ännu inte har en aning om att det kommer att hända kommer du kunna läsa om här på bloggen. Med förhoppning om att ni fortsätter att följa vår blogg även under 2012 önskar vi alla våra bloggläsare ett GOTT NYTT ÅR 2012!

1 kommentar:

Unknown sa...

Järn har använts i hemmen i hela historien om män. Det finns några utsökta exempel på smidda järn räcken, som den i Westminster Abbey, från det trettonde århundradet. Den stora ålder av brittiska smide, känd som "engelsk" stil inleddes i slutet av sextonhundratalet. I den 18: e talet, förde fransk barockstil i grindar och räcken, som snabbt svepte landet hus i Storbritannien.

Fasadrenovering